my wall

Friday 28 December 2012

Cerita kesah suami isteri...

"korg pernah dgr x suami pegang kad bank,bku bnk dan kad pngenalan isteri?? pagi ni mak jah rse nk  pengsan... laki die pegang ic, pegang  kad bank hooo mai  godddd.. dgn alasan syg bini x nk bini berdikari.. ok  kat sini nmpk somi syg bini... Tapi  utk waktu skrg, mase dan keadaan memerlukan sorg wanita keluar klu ade ape2 yg berlaku di rumah. hp pon x bg pakai??? soooo... klu  umh trbako cmne nk  kol.. jgn kuno sgt mnyusahkan bdn sndiri..  mak jah mngkin x sme dgn org lain.. kite bkn dengki laki syg bini.. tp agk2..ok sekian..  jgn slh angp status ni pkir positif.. syurga di bwh tpk  kaki somi??? ehh ibu kan.."


petikan kt ats ni aku amik kt fesbuk.. nth  sape punye aku x knl.. klu tuan empunye bce sy mntk  izin amik a part u pye statement nih..da hamik bru nk mntk izin. ade lg statemnt die but aku rse aku take yg pnting jer. ini pnting. sila bce.  klu entri ni dirsakan brjela sila off myblog.. see next blog hokeeeyyy.. 



1st bce aku trdiam.. aku bce  lagi... ho mai goddd... kataku.. bini die tulus iklas gn encik habi... encik habi  lak... eh... erm.... 


aku tau bini yg mcm ni jujur, abdikan sepenuh hidop dgn suami dlm erti kte  lain nk jd pnghuni syurga.. sbb slh satu  pnghuni syurga adalah isteri yg setia, jujur, abdikan diri sepenoh hati kt suami.. kt sini aku setuju.. but......


 ni zaman perlukan wanita berdikari.. utk ape amik sume milik isteri sdgkan itu adalah kperluan  isteri.. katekan  lah ade emergncy case yg mmerlukan isteri brtindak tnpa  suami so mcmmne isteri nk brgerak  klu haknye diambil.. kad bnk, bku bnk, ic.. aku rase klu cmni duit pon mesti x bg.. 



isteri... jgn diam.. kite bole brbncang dgn suami.. jgn nafikan hak kite..


dr sudut lain isteri ni beruntong sbb suami syg kn die.. syg gilesss x  mcm suami lain bg.. untunglerrrrr... tp klu pndg dr sisi yg lgi satu... gitu la kekdahnyer kannn


itu bab suami king controll.. ehh cm janggal coz sblum ni kite dgr  queen control kn.. ade jgk isteri mngharapkan suami 100%.. sbb ape x tau..mgkin sbb die dulu ank mnja.. dulu mnja kt mak dh kwen suami take over.. dh kwen  kje die masak.. layan laki klu .ade ank  uruskan ank.. bole...???


aku ckp ikut pngalaman... bukan pki ikut sedapppp molot jer.. aku punye kwnn.. dh kwen, punye dua ank.. hidup kwn aku hanya di  rumah sdgkan suami brhmpas pulas kje. ahad pon bantai kje.. 

                                                                                               
Aku pernah tlg die bwk g klinik cek up bby die.. die x  bole drive sbb x reti.. pdhal kereta laki kemain besau kt garaj.. rugikn x bole drive.. ruginyer.. klu x de aku mmg laki die akn bwk gi klinik.. mgkin laki die sebok kot mse tu..  beli ssu ank.. pmpers ank.. beli lauk.. sume laki die bt.. die duduk rumah aje. klu pmpers susu lauk khabisan stok die ttp tngu laki die..pdhal kereta kat lua ade tp skadar perhiasan.. x ape.. laki die mampu larat bt sume tu kn yg aku sebok  knp... tp aku pikir smpai bile.. suami pon penat...


 Suri rumah sekarang serba bole.. x yah harap suami.. bole drive satu klebihan.. bole tlg suami.. mngharapakn suami mcm membebankan die.. ni pndapat aku.. klu ade yg x sng aku mntk maaf.. sbb tu mk  aku mmg nk ank pompuan die pndai bwk kete.. alhmdulillah setakat ni adik bradik aku bole bwk mk jnjalan.. ade kete sndiri.. sume ni memudah kn krja seharian.. tp dlm kes kwn aku laki die bole bt sume buat la selagi die larat. esok klu suami sakit aku x tw kwn aku nk pngil sape..


Aku rse suami suke klu isteri nyer serba bole.. bukan nk ckp isteri die membeban kn die.. setidak2 nye klu isteri bole bergerak sendiri tnpa bantuan suami alangkah mudahnye kerja suami.. Lain lah klu suami jnis mcm cerita di ats sekali nie.. x mau isteri berdikari, dilayan bak puteri tapi... tapi... isteri x tau ape... nan adoooo... X ke seperti katak di bawah tempurong kelapa???


Aku bukan nk mnyibok hal org.. tp bak kate penulis di ats yg aku curi statement die pikir positif... aku suke... respekk... salute... kat suri rumah yg berdikari sebenernye... tp klu suami nk pegang kad bank, buku bank, ic, telepon x kasi guna aku x nk komen berjela la kan.... ade otak pikir, tepok dada tye diri sendiri...




No comments:

Post a Comment